כאשר אנחנו נוסעים בפארק הלאומי 'עץ יְהוֹשֻׁעַ' (Joshua Tree) הנמצא בדרום-מזרח קליפורניה, בלב הנוף הדרמטי שבאזור המחבר את מדבר מואבי למדבר קולורדו, ה-X7 אינו נראה כה גדול. בוודאי לא למרגלות ההרים החשופים שם וליד מרבצי הענק של הסלעים הכבירים.

אבל, גם החזית החדשה אחראית לכך, ורכב הפנאי הענק (F-SUV) נראה פחות מגודל מאשר לפני חידושו והוא מעוצב טוב יותר. החזית מיישרת קו עם סדרה 7 החדשה, ומביאה מבנה אחר למערך התאורה: פס לד עילי ותחתיו יחידות ראשיות, ואלה מעניקים לרכב הופעה דדינמית יותר.

ודינמיות היא הדבר בגרסה בה אנחנו נוהגים – M60i החדשה – והמסר הזה מודגש על-ידי חישוקי "23, הגדולים ביותר בהיסטוריה של ב.מ.וו המוצעים כאופציה. את השבכה ניתן להאיר, למי שמחפש תשומת לב נוספת מהסביבה.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

מאחור העדכון קל יותר; "רצינו להוריד את פס הכרום הבוהק", אומרים אנשי ב.מ.וו, "אבל הלקוחות רצה אותו, ולכן שילבנו אותו ביחידות התאורה כדי ליצור משהו יותר מיוחד". ארבעת המפלטים החדשים שיש רק ב-M60i מעניקים אף הם נופך ספורטיבי.

השינויים בנראה
אנשי ב.מ.וו מדגישים שמתיחת הפנים שנעשתה ל-X7 שהוצג בסוף 2018, אינה עוד עדכון פריטי עיצוב בחוץ ומספר מרכיבים בפנים – וכוללת שינויים משמעותיים במפרט הטכני ובמערכות הבטיחות.
ראש הפרויקט, מרקוס מילר, מציין כי X7 חיזק את מעמדה של ב.מ.וו בתחום היוקרה העילית, ומהווה עבורה "מגדלור ומכונית דגל.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

מבחינתו, זה סדרה 7 של דגמי X, דגם שהיה לאחד הנמכרים בתחומו, מביא הרבה רווח וגם לקוחות חדשים". מילר מוסיף ואומר כי "עשינו את מבחר המנועים פשוט יותר, כי בעידן החשמול אנחנו צריכים להיות מדויקים יותר, ופישטנו את חבילות העיצוב. בכל הקשור לעיצוב, חילקנו את התאורה הקדמית לשניים מכיוון שהדבר אפשר ליצור עבור היחידות קו מדויק יותר ולהעניק להן מיקום נאה יותר".

בסביבת הנהג עיקר השינויים הם בהטמעת הדור השמיני של i-Drive ובהתקנת הצג הקעור והגדול ("14.3) אותו פגשנו לראשונה ב-iX ולאחרונה ב-סדרה 7 החדשה.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

שינויים במפרט
במנועים כעת מערך היברידי מתון (48 וולט) שהיחידה החשמלית שלו מייצרת 12 כ"ס ומוטמעת בתוך התיבה האוטומטית החדשה של ZF.

מנוע הטורבו-בנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור מוגדר כ'דור חדש' והשינויים משמעותיים; זה מייצר כעת 380 כ"ס ו-55 קג"מ ומסדר לרכב האצה של 5.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש; לקודמו 333 כ"ס, 45.9 קג"מ ו-6.3 שניות ל-100.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

מנוע הטורבו-דיזל שיש לו אותו נפח ומבנה מייצר 352 כ"ס ו-73.4 קג"מ, ומשך התאוצה ל-100 קמ"ש הוא 5.9 שניות; כאן השינויים קטנים יותר: לפני החידוש התפוקה הייתה 340 כ"ס ו-71.4 קג"מ, וההאצה 6.1 שניות.

ל-M60i שדגמנו אותו מנוע טורבו-בנזין 4.4 ליטר V8 ששירת את M50, והתפוקה זהה: 530 כ"ס, 76.5 קג"מ, וכך גם התאוצה, 4.7 שניות ל-100 קמ"ש. עם זאת, לפי ב.מ.וו מנוע זה מוגדר 'חדש', והוא משרת גם את XM, רכב הפנאי ההיברידי-נטען של חטיבה M (653 כ"ס, 81.5 קג"מ, 4.3 ש').

במסגרת חידוש הדגם שופר ההיגוי האחורי וב-M60i המחודש גם מייצבים אקטיביים  שפעולתם מהירה יותר, ולרכב, כקודמו מתלי אוויר.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

פותחים דלתות
השינוי בסביבת הנהג בגלל החלפת הצג משמעותי ומאוד בולט. הצג הגדול נאה, אבל עימו מגיע גם הסרבול בתפעול הנובע מכך שפעולות רבות, כולל אלה השולטות בבקרת האקלים, נעשות דרכו.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

עם זאת, לא הכל כך, וחלק מהתפעול נעשה דרך שליטה חיצונית לצג כמו ב-i4, כך למשל במצבי הניהוג או בכיוון המושב.

למחוונים עיצוב מזוות ונאה, אך זה אינו אינטואיטיבי לקריאה, דבר הבולט ברכב שיש לו יומרה ספורטיבית. בנוסף ובהשראת סדרה 7 החדשה, פתחי האוורור המרכזיים שונו, לאלה עיצוב עדכני יותר, אבל הם נוחים פחות לשליטה.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

גם בורר ההילוכים הנאה שהיה בדגם לפני חידושו, הוחלף בידית זעירה ופחות נוחה כמו שיצרנים אוהבים לאחרונה; "זה פינה מקום ברכב", מסבירים הגרמנים. לא שמתי לב שהיה חסר...

בהשראת סדרה 7 החדשה נוספו גם עיטורים מוארים לפס הרוחבי שבין פתחי האוורור בצד הימני של סביבת הנהג – ואיכשהו כאן זה עשוי בטעם טוב יותר. איכות החומרים היא כמו שהייתם מצפים מרכב שלפי יוצריו הוא מנושאי הדגל של מותג יוקרה נכבד.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

מושב נוח ותנוחת נהיגה טובה מאפשרים ליצור את אשליית 'האוטו הגדול המתכווץ סביב הנהג' המוכרת מדגמים מגודלים אחרים של ב.מ.וו. מאחור המרחב טוב, המושב נעים וניתן להזיחו באופן חשמלי כדי שיהיה נוח להיכנס לשורה השלישית, וגם בשורה זו המרחב נאה.  

מהירות ומתינות
ה-X7 הוא רכב גדול – בסיס הגלגלים 310.5 ס"מ, אורכו 516 ס"מ, רוחבו 200 ס"מ, גובהו 182 ס"מ – והוא בהחלט כבד: 2670 ק"ג. אבל עם המנוע החזק הזה ב-M60i (530 כ"ס, 76.5 קג"מ) הביצועים בהתאם: 4.7 שניות ל-100 קמ"ש, עד 250 קמ"ש.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

בכבישים הרחבים של אמריקה הממדים והמשקל נשכחים במהירות. התיבה של ZF לרוב נעימה, וגם גרגור ה-V8 החרישי שמתאים לנוף מעלה חיוך. לפרקים אני מצטער שבידוד הרעשים בשיוט כה טוב. טוב שיש מצב 'ספורט' המגבה את התגובות הזריזות יותר של המנוע ושל התיבה המוסיפה גם מופע אגרסיבי יותר, בתוספת של רעש ופיצוצים מהמפלט.

הנוחות – למרות הסלילה הגרועה בכבישי אמריקה, למרות הדופן הצנומה של הצמיגים (295/35-23) – הייתה סבירה בהחלט, לא מעט בזכות פעולתם של קפיצי האוויר.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו

כאשר הכביש מתחיל להתפתל מפתיע כמה מהר חשים בביטחון בנהיגה מהירה בעיקולים. בנוסף להנעה הכפולה, המתלים הקדמיים מכוונים ליכולת דינמית בזכות מבנה של עצמות עצה כפולות, ואל קפיצי האוויר מצטרפים המייצבים האקטיביים המשופרים. הצמיגים על סולייתם המאוד רחבה מוסיפים לא מעט לאחיזה. ההיגוי מדויק למדי, וכאמור זה האחורי שופר עם חידוש הרכב. הבלמים טובים (דיסקים מאווררים גם מאחור), עובדים היטב ומשכיחים את משקל הרכב.

סיכום מרחוק
ב.מ.וו X7 על ממדיו הגדולים פונה בעיקר לצפון אמריקה שם הוא גם מיוצר. ממדיו ומחירו רחוקים מאוד מהמקובל כאן, אבל הוא מציג קסם שיש בעולמות אחרים. למרות ממדיו ומשקלו הוא מרשים מאוד בביצועיו וגם בהתנהלותו, ומרחב הפנים שלו מכובד ביותר. בגרסת M60i החדשה והספורטיבית ממש לא קשה לחבב אותו.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: ב.מ.וו